Dołączył: 01 Sty 2011 Posty: 26 Skąd jesteś (miejscowość / region): Szczecin Posiadane auto: Voyager 2.4 l + LPG 1997 r.
Piwa: 1/1
Wysłany: Sob 01 Sty 2011, 16:38
Temat postu:
Automat, hak a chłodnica oleju przekładni
Witam,
mam problem z chłodnicą oleju przekładni automatycznej. W moim autku nie ma zamontowanego haka a mam przyczepę kampingową i chciałbym go zamontowac.
Problem jest z chłodzeniem oleju gdyż wersje z hakiem poza standardową mają dodatkową chłodnicę umieszczoną po drugiej stronie chłodnicy płynu chłodzącego. U mnie też ta dodatkowa chłodnica istnieje ale nie jest podłączona (wystają wolne przyłącza).
Czy ktoś z forumowiczów wie jak ta chłodnica jest podłączona? _________________ Pozdrawiam:
Gregol
Dołączył: 01 Sty 2011 Posty: 26 Skąd jesteś (miejscowość / region): Szczecin Posiadane auto: Voyager 2.4 l + LPG 1997 r.
Piwa: 1/1
Wysłany: Sob 01 Sty 2011, 23:16
Temat postu:
Re: ( Chrysler Voyager ) Automat, hak a chłodnica oleju przekładni
Szkoda, że jako pierwszy wypowiada się w tej kwestii laik niewiele znający się na technice. Ale niech będzie postaram się mu tą skomplikowaną zależnośc:
"...a co ma piernik do wiatraka... chłodnica oleju i hak holowniczy..."
wyjaśnic: samochód ciągnący przyczepę (więc wyposażony w hak) przenosi przez układ napędowy większy moment obrotowy. Ten zwiększony moment przenoszony jest zatem też przez przekładnię (w moim przypadku automatyczną). Ponieważ sprawnośc przekładni jest mniejsza od 1 i częsc energii zamieniana jest w ciepło powoduje to wzrost temperatury oleju i aby olej nie stracił swoich właściwości wymagane jest jego chłodzenie. Zwiększona energia (w przypadku ciągnięcia przyczepy) przenoszona przez przekładnię zgodnie ze wzorem na sprawnośc zwiększa energię strat, która oddawana jest w postaci ciepła powodując wzrost temperatury oleju. Mając powyższe na uwadze, aby odprowadzic dodatkową energię, producent wyposażał samochody z zamontowanym hakiem w dodatkową chłodnicę oleju.
To tyle w kwestii wyjaśnienia.
Swoje pytanie na wstępie kieruję do forumowiczów znających się na technice i potrafiącym udzielic rzeczowych odpowiedzi a laikom udzielającym rady
"... czas wytrzeźwieć..."
bardzo dziękuję. _________________ Pozdrawiam:
Gregol
Dołączył: 01 Sty 2011 Posty: 26 Skąd jesteś (miejscowość / region): Szczecin Posiadane auto: Voyager 2.4 l + LPG 1997 r.
Piwa: 1/1
Wysłany: Pon 10 Sty 2011, 18:26
Temat postu:
Re: ( Chrysler Voyager ) Automat, hak a chłodnica oleju przekładni
Witam ponownie, widzę że nikt nie odpowiada więc może zapytam inaczej. Pytanie kieruję do posiadaczy Voyagerów 1995-2001 z automatyczną skrzynią biegów i hakiem. Czy ktoś mógłby zajrzec pod maskę silnika? Stojąc przed samochodem patrząc na chłodnicę od strony silnika, po naszej (nie samochodu) lewej stronie u góry i na dole z chłodnicy wychodzą przewody o średnicy dużo mniejszej od przewodów płynu chłodzącego. Są to przewody chłodzenia oleju przekładni automatycznej. Pytanie jest o te właśnie przewody, dokąd one prowadzą ? _________________ Pozdrawiam:
Gregol
Dołączył: 13 Gru 2010 Posty: 586 Skąd jesteś (miejscowość / region): dolnośląskie Posiadane auto: Chrysler Grand Voyager 3.3+Lpg
Piwa: 21/2
Wysłany: Pon 10 Sty 2011, 22:49
Temat postu:
Re: ( Chrysler Voyager ) Automat, hak a chłodnica oleju przekładni
Gregol napisał:
Szkoda, że jako pierwszy wypowiada się w tej kwestii laik niewiele znający się na technice. Ale niech będzie postaram się mu tą skomplikowaną zależnośc:
"...a co ma piernik do wiatraka... chłodnica oleju i hak holowniczy..."
wyjaśnic: samochód ciągnący przyczepę (więc wyposażony w hak) przenosi przez układ napędowy większy moment obrotowy. Ten zwiększony moment przenoszony jest zatem też przez przekładnię (w moim przypadku automatyczną). Ponieważ sprawnośc przekładni jest mniejsza od 1 i częsc energii zamieniana jest w ciepło powoduje to wzrost temperatury oleju i aby olej nie stracił swoich właściwości wymagane jest jego chłodzenie. Zwiększona energia (w przypadku ciągnięcia przyczepy) przenoszona przez przekładnię zgodnie ze wzorem na sprawnośc zwiększa energię strat, która oddawana jest w postaci ciepła powodując wzrost temperatury oleju. Mając powyższe na uwadze, aby odprowadzic dodatkową energię, producent wyposażał samochody z zamontowanym hakiem w dodatkową chłodnicę oleju.
To tyle w kwestii wyjaśnienia.
Swoje pytanie na wstępie kieruję do forumowiczów znających się na technice i potrafiącym udzielic rzeczowych odpowiedzi a laikom udzielającym rady
"... czas wytrzeźwieć..."
bardzo dziękuję.
Trafna i rzeczowa odpowiedż _________________ Chrysler Grand Voyager 3.3 Limited 2001r
Dodge Caravan 3.0 Lpg 93r.
Chrysler Voyager 3.0
Vw T-4 1.9Td
Voyager Klub Polska
Dołączył: 01 Sty 2011 Posty: 26 Skąd jesteś (miejscowość / region): Szczecin Posiadane auto: Voyager 2.4 l + LPG 1997 r.
Piwa: 1/1
Wysłany: Wto 11 Sty 2011, 00:16
Temat postu:
Re: ( Chrysler Voyager ) Automat, hak a chłodnica oleju przekładni
Cytat:
obie chłodnice idą szeregowo
dzięki ixsi za krótką i zarazem rzeczową odpowiedź. O to mi chodziło.
Stronka bardzo interesująca choc w obcym dla mnie języku ale rysunki i linki do stron anglojęzycznych uzupełniają te braki. To będzie ciekawa lektura. Wielkie dzięki.
Re: ( Chrysler Voyager ) Automat, hak a chłodnica oleju przekładni
Witam!
Żeby nie zakładać nowego to odgrzewam stary. Ktoś jeszcze montował tą dodatkową chłodnicę? W necie praktycznie wcale o tym nie ma informacji. Z kolei sporo znalazłem zaleceń że do ciągnięcia campingu zaleca się montaż tej chłodnicy. A ja właśnie po to chce to auto kupić. Kupuje się dedykowaną czy jakąkolwiek i montuje w szereg? Jakie wersje tych vanów miały fabrycznie dodatkową chłodnicę?
Re: ( Chrysler Voyager ) Automat, hak a chłodnica oleju przekładni
W aucie co masz to chłodnica oleju skrzyni biegów jest powietrzem chłodzona, czy może jest tam wymiennik i płyn z układu chłodzącego silnik ciepło odbiera ? Jakby to drugie, co w/g mnie bardziej prawdopodobne to nie ma w/g mnie sensu dodatkowej chłodnicy montować .
Co do chłodnicy płynu w silniku to bywa auto się przegrzewa, bo kamień w bloku silnika, bo zużyty i spaliny miedzy tłokiem a cylindrem mocno idą , cos z zapłonem itp. Auto nie musi ciągnąc przyczepy by woda się gotowała .
Re: ( Chrysler Voyager ) Automat, hak a chłodnica oleju przekładni
Jaką ma czy jaką powinna mieć to w zasadzie do użytkowników aut bo ja dopiero mam zamiar kupić. W zasadzie to informacja wcale nie dyskwalifikuje zakupu ale muszę wiedzieć czy taką muszę dokładać czy nie. Masz silnik CRD a tam problem nie występuje. Mi chodzi o silnik 3,3/3,8 z automatem który ponoć lubi się przegrzewać przy holowaniu campingu. Pisze ponoć bo sporo jest o tym info w necie i od karawaningowców że taka chłodnica jest potrzebna. Ponoć fabryczna jest zintegrowana z chłodnicą silnika a dokłada się za nią w szereg chłodzoną powietrzem.
W dodatku jak przeglądał używane części to widzę że były dodatkowe chłodnice w niektórych modelach. A w jakich?
Dołączył: 30 Maj 2017 Posty: 3 Skąd jesteś (miejscowość / region): Wieliczka Posiadane auto: Dodge Caravan
Piwa: 0/0
Wysłany: Sob 01 Lip 2017, 13:01
Temat postu:
Re: ( Chrysler Voyager ) Automat, hak a chłodnica oleju przekładni
Ja mam 3.3 benzyna z automatem, nie mam dodatkowej chłodnicy i jeżdżę bardzo dużo z przyczepą kempingową. Nie zaobserwowałem nic niepokojącego, nie mam zamiaru montować.
Dołączył: 30 Maj 2017 Posty: 3 Skąd jesteś (miejscowość / region): Wieliczka Posiadane auto: Dodge Caravan
Piwa: 0/0
Wysłany: Sob 01 Lip 2017, 18:04
Temat postu:
Re: ( Chrysler Voyager ) Automat, hak a chłodnica oleju przekładni
Przyczepa DMC 900 także ciężka nie jest. Obciążenie czuć ale jeździ się dobrze chociaż szału nie ma, szczególnie na górkach muli. Szczerze mówiąc myślałem, że przy takim ciężkim aucie będzie lepiej. Moim zdaniem nie jest to jakieś wyjątkowo dobre auto do przyczepy. Konstrukcyjnie tak szczególnie tylnie zawieszenie na plus pod przyczepę ale z drugiej strony wydaje mi się jakby silniki 3.3 nie ma mocy na niskich obrotach. Do ciężaru powinien być jednak diesel ze względu na dostępną moc na niskich obrotach ale znowu inne rzeczy przemówiły za kupnem benzyny. Moim zdaniem z tą dodatkową chłodniczką to zależy od różnych spraw, np. jaka przyczepa, gdzie jeździsz, jak dużo na raz itp. Ja jeżdżę tylko po Polsce, na raz max.200-300 km. Jeżeli masz np. przyczepe 1500DMC i jeszcze zamierzasz po Chorwacji w lecie jeździć to może być różnie.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Chrysler Voyager ) Porady, problemy techniczne
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.